دوست عزیز به وبلاگ حقیقت ایمان خوش آمدید
امید است که از مطالب موجود در این وبلاگ استفاده بهینه نموده و با نظرات خویش ما را در جهت پیشبرد هر چه بهتر آن یاری نمایید.
این وبلاگ از تمامی مطالب مفید و سودمند شما استقبال میکند. لطفا مطالب خود را به آدرس ایمیل زیر برای ما ارسال نمایید:

hamid.ma66@yahoo.com
۱۳۸۹ مرداد ۳۱, یکشنبه

تکثیر این صفحه را به عهده بگيريد
آیا بیعت حضرت علی با خلفای قبل از خود با رضا و رغبت بوده است یا نه از سر جبر و اکراه و مصلحت اندیشی؟!. درین باره گفتگوها فراوان است، که راه را بر مردم مشتبه گردانیده ، اما ما به نقل از کتب معتبر شیعه به سخنان امام هدایت علی مرتضی در این باره توجه شما را جلب میکنیم و به مصداق آیت مبارکة : پس بندیشید ای صاحبان بصیرت ! تصمیم نهایی در این باره را به طالبان هدایت موکول میسازیم!
«بيعت» چیست و مقتضيات آن کدام است ؟
. «بيعت؛ آن است كه شخصى دست به دست کسی بدهد، به اين معنى كه تو را بر خود متولّى كردم و طاعتت بر من واجب است».1
ببينيم خود علي (علیه السلام) درباره مقتضیات بيعت چه نظرى دارد! او در ابتداى خلافتش، خطاب به كسانى كه با وى بيعت كردند، فرمود:
«و أما حقى عليكم فالوفاء بالبيعة و النصيحة فى المشهد و المغيب و الإجابة حين أدعوكم و الطاعة حين آمركم».2
«و امّا حقّى كه من بر شما دارم، وفاء و باقى‏ماندن بر بيعت است و اخلاص و دوستى و خيرخواهى در نهان و آشكار و اجابت من، زمانى كه شما را دعوت كنم و اطاعت و پيروى از من، به آنچه كه به شما دستور مى‏دهم»..
پس بنا به فرمايش علي (علیه السلام)، اقتضاى بيعت، همان اجابت و حرف‏شنوى بر اساس اخلاص و دوستى و خيرخواهى است، چه در نهان و چه در آشكار..
به طور كلّى، در رابطه با بيعت على با أبوبكر - رضى اللّه عنهما - سه روايت آمده كه دو روايت، افراطى و جعلى هستند و تنها همان روايت سوم درست است كه با مدارك قطعى و از جمله سخنان و اقدامات علي (رضي الله عنه) و فرزندانش، كاملاً سازگار است..
و امّا روايت افراطى اوّلى: علي (رضي الله عنه) بدون تأخير، اوّلين كسى بود كه حتّى بدون ردا از منزل خارج شد و با أبوبكر (رضي الله عنه) بيعت كرد، و سپس ردايش را برايش آوردند!
و روايت افراطى دومى كه چنين است: علي (رضي الله عنه) از بيعت با أبوبكر (رضي الله عنه) خوددارى كرد و قسم ياد كرد كه هرگز با او بيعت نخواهد كرد و علي (رضي الله عنه) شبانگاه در حالیکه فاطمه - رضى اللّه عنها – را سوار خر کرده بود، همراه باوی به منازل انصار رفت تا آنها را از بيعت با أبوبكر (رضي الله عنه) پشيمان ساخته وبه بیعت خود در آورد!! و عمر (رضي الله عنه) با جمعى از اصحاب، به خانه‏اش هجوم بردند و او را - در صورت بيعت‏نكردن- تهديد كردند و خانه‏اش را به آتش كشيدند و به زور وارد منزلش شدند كه درب خانه، به پهلوى فاطمه ـ رضی الله عنها ـ اصابت كرد و بر گوش او سيلى نواختند، به گونه‏اى كه صورتش، كبود شد و مُحسن - فرزندى كه در شكم داشت - سقط گرديد! و سپس علي (رضي الله عنه) را با طناب بستند و كشان‏كشان به مسجد بردند تا با أبوبكر (رضي الله عنه) بيعت كند! و علي (رضي الله عنه) فرياد مى‏زد: اى برادر! به فريادم برس كه اين قوم مرا به استضعاف كشانده و ناكارم كرده و نزديك است مرا بكشند!!3
در حاليكه - طبق روايت سومى - علي (رضي الله عنه) چند روز و یا چند ماه، از بيعت با أبوبكر (رضي الله عنه) خوددارى كرد، و امّا دليل تعليلش در اين كار را، إبن‏أبى‏الحديد از زبان علي (رضي الله عنه) چنين مى‏آورد:
«سپس أبوبكر برخاست و براى مردم سخن گفت و از آنها عذر طلبيد و گفت: به راستى بيعت با من، يك امر ناگهانى - فلتة - بود! و خداوند ما را از شرّ آن [شری که نزدیک بود از سقیفه بنی ساعده سر بالاکند] حفظ نمود! به خدا سوگند! من هرگز بر آن حريص نبوده‏ام و امر بسيار سنگينى بر گردن من افتاده كه طاقت و توان آن را ندارم... (تا آنجا كه مى‏گويد:) پس مهاجرين عذرش را طلبيدند و على و زبير گفتند: «ما غضبنا إلا فى المشورة و إنا نرى أبابكر أحق الناس بها، إنه لصاحب الغار و ثانى اثنين، و إنا لنعرف له سنه، و لقد أمره رسول اللّه بالصلاة و هو حى».4
«آنچه كه ما را ناراحت ساخته، چيزى جز مشورت نيست (يعنى چرا ما را در شوراى سقيفه شركت ندادند و ما از تشكيل آن بى‏خبر بوديم و اين امر بدون ما صورت گرفت) و إلّا ما أبوبكر را شايسته‏ترين مردم به آن (يعنى خلافت) مى‏بينيم؛ زيرا او يار غار پيامبر و همدمش بوده و ما مى دانيم كه از او سنّى گذشته (و ريش‏سفيد ماست) و رسول خدا نيز به او امر كرد كه امام جماعت مردم شود، در حالى كه خود زنده بود»..
بناء در اين واقعيّت كه علي (رضي الله عنه) با خلفاى پيشين خود با طیب خاطر بيعت كرد، هيچ شك و ترديدى نيست؛ چنانکه در مورد کیفیت بیعت خویش امام هدایت علی مرتضی میفرماید:
«فمشيت عند ذلك إلى أبى‏بكر، فبايعته و نهضت فى تلك الأحداث... فلما احتضر بعث إلى عمر فولاه فسمعنا و أطعنا و بايعنا و ناصحنا...».5
«پس در آن هنگام به طرف أبوبكر رفتم و با او بيعت كردم و در آن حوادث [جنگ با مرتدین و مانعین زکات] به همراه او قيام كردم... زمانى كه أبوبكر به حالت احتضار رسيد، ولايت را به عمر سپرد, ما شنيديم و اطاعت كرديم و بيعت کردیم و خيرخواهى نمودیم»
شيخ طوسى نيز از علي (علیه السلام) روايت كرده است كه در جمع شكست ‏خوردگان جمل فرمود: «فبايعت أبابكر كما بايعتموه... فبايعت عمر كما بايعتموه فوفيت له بيعته... فبايعتم عثمان فبايعته و أنا جالس فى بيتى، ثم أتيتمونى غير داع لكم و لا مستكره لأحد منكم، فبايعتمونى كما بايعتم أبابكر و عمر و عثمان، فما جعلكم أحق أن تفوا لأبى‏بكر و عمر و عثمان ببيعتهم منكم ببيعتى؟».6
«پس با أبوبكر بيعت كردم، همانگونه كه شما بيعت كرديد... با عمر نيز بيعت كردم، همانگونه كه بيعت كرديد و در بيعت با او، وفادار بودم... سپس با عثمان بيعت كرديد، من هم با او بيعت كردم، و سپس در حالى كه در خانه‏ام نشسته بودم، به طرف من آمديد در حالى كه من از شما نخواسته بودم و كسى را هم به آن مجبور نساخته بودم. پس با من بيعت كرديد، همانطور كه با أبوبكر و عمر و عثمان بيعت نموديد. بنابراين چه چيز شما را وادار كرد كه در بيعت با أبوبكر و عمر و عثمان باوفاتر از بيعت با من باشيد؟»
، مى‏بينيم که علي (علیه السلام) - طبق سخنانش - در همه حال با خلفاء يكرنگ بوده است.. توريه و تقيّه براى شخصى همچون علي (رضي الله عنه) كه سخنانش براى مردم حجّت و گواه است، بعيد و محال است؛ زيرا موجب مى‏شود كه مردم، حق و باطل، يا تمجيد و سرزنش را با هم اشتباه گرفته و از هم تشخيص ندهند.. او خود، «تقيّه» را عامل گمنامى و ذلّت و خوارى مى‏داند؛ چنانچه در شكايت از ياران خود مى‏فرمايد:
«و بقى رجال غضّ أبصارهم ذكر المراجع و أراق دموعهم خوف المحشر، فهم بين شريد ناد، و خائف مقموع، و ساكت معكوم، و داع مخلص، و ثكلان مرجع، قد أخملتهم التقية، و شملتهم الذلة، فهم فى بحر أجاج، أفواههم ضامزة، و قلوبهم قرحة، قد وعظوا حتى ملّوا، و قهروا حتى ذلّوا، و قتلوا حتى قلّوا». 7
«و مردانى چند باقى مانده‏اند كه ياد روز قيامت، چشمهايشان را (از لذّات دنيا) پوشانده است، و از بيم آن روز، اشكشان جارى است. پس بعضى از آنها (بر اثر مشاهده كارهاى ناشايست مردم، از ميانشان) فرار كرده‏اند، و جمعى ترسناك و خوار، و برخى خاموش و دهان‏بسته مانده‏اند (كه نمى‏توانند حق را آشكار سازند) و بعضى از روى اخلاص و راستى (و بدون پنهانكارى، مردم را به حق) دعوت مى‏كنند، و گروهى اندوهگين و رنجورند و تقيّه و پنهانكارى، ايشان را گمنام كرده و ذلّت و خوارى آنان را فراگرفته، پس ايشان در درياى شور فرورفته، دهانشان بسته و دلشان زخم‏دار است، و مردم را پند داده تا جايى كه ملول و رنجيده شدند و بر اثر مغلوبيّت، ذليل و خوار شده و كشته شدند تا اينكه كم شدند»..
همچنين مى‏فرمايد: «لا يجد عبد طعم الإيمان حتى يترك الكذب هزله و جده8 » ؛
«هيچ‏ بنده‏اى طعم ايمان را نمى‏چشد تا زمانى كه دروغ را - چه شوخى بگويد و چه جدّى - ترك كند»..
يا در نهج‏البلاغه مى‏فرمايد: «الإيمان أن تؤثر الصدق حيث يضرك على الكذب حيث ينفعك»؛
«ايمان آن است كه صدق و راستى در آن مؤثّر باشد چه به تو ضرر برساند و چه برايت منفعت داشته باشد»..
و نيز مى‏فرمايد: «ما كَذبتُ و لا كُذبتُ و لا ضَللتُ و لا ضُلّ بى».9
«هرگز دروغ نگفته‏ام و به دروغ هم وادار نشده‏ام، و گمراه نشده و كسى هم به وسيله من گمراه نگشته است»..
این گفته های صریح نشان دهنده آن است كه علي (رضي الله عنه) - ابداً - سخنى به دروغ نگفته یعنی تقیه نکرده و كسى و يا چيزى هم او را وادار به سخنانى دروغ ننموده است..!!
و اينكه مى‏گويند: على بدون ياور بوده نيز، صحيح نيست؛ زيرا على‏اى كه ما مى‏شناسيم، هرگز تن به ظلم و ستم نداده است؛ چنانچه خود بارها و بارها و در جاهاى مختلف، با سخنان متنوّعى در اين مورد سخن گفته كه همگى در نهج‏البلاغه مندرج است؛ مثلاً مى‏فرمايد:
«و لعمرى ما علىّ من قتال من خالف الحق و خابط الغى من إذهان و لا إيهان».10
«به جان خودم سوگند! در جنگيدن با كسى كه مخالفت حق كرده و در راه ضلالت و گمراهى قدم نهاده است، مسامحه و سستى نمى‏كنم»..
میدانید که علی از خود مسجدی خاص نداشت بل در تمام نماز های به خلفای قبل از خویش اقتدا میکرد ، علي (رضي الله عنه) با اين كارش نیز لياقت و شايستگى را براى خلفای قبل از خویش به اثبات رسانده است آيا اين مى‏تواند تقيّه باشد؟ جوابش را از سيّدعبدالحسين شرف‏الدين - از علماى مشهور شيعه - مى‏شنويم كه در كتابش «أجوبة مسائل موسى جاراللّه» آورده است:
«أما صلاته وراء أبى‏بكر و عمر فليست تقية، إذ حاشا الإمام أن يجعل عبادته تقية، و يجوز للشيعى أن يقتدى بالسنى». 11
«امّا نماز امام، پشت سر أبوبكر و عمر از راه تقيّه نبود؛ زيرا امام دورتر از آن است كه عبادتش را به طور تقيّه انجام دهد. بنابراين جايز است كه شيعى در نمازش به سنّى اقتدا كند»!!
پس زمانى كه على با خلفاء بيعت و از آنها اطاعت و پيروى، و دايماً همراهى‏شان نموده، بر كسانى كه خود را پيروان علي (علیه السلام) و فرزندانش مى‏دانند، واجب است آن اطاعت و دوستى و يكرنگى را تأييد و تأكيد كنند؛ زيرا محال است علي (رضي الله عنه) با شخصى بيعت كند و اطاعت از او را بر خود واجب بداند كه آن شخص، ظالم و غاصب و خيانتكار، و يا اقدامات و تصرّفاتش، ظالمانه و باطل باشد!

1 - قاموس قرآن، سيّدعلى‏اكبر قريشى، ج‏1، ص‏254.
2 - نهج‏البلاغة، شرح فيض‏الإسلام، خطبه 34.
3 - تاريخ يعقوبى شيعى، ج‏2، ص‏126- كتاب سليم‏بن‏قيس، ص‏83تا89.
4 - شرح نهج‏البلاغة، إبن‏أبى‏الحديد، ج‏1، ص‏332.
5- الغارات ثقفى، ص‏302- مستدرك نهج‏البلاغه، شيخ كاشف‏الغطاء، چاپ لبنان، ص‏120-119- همچنين با كمى تفاوت نامه 62، نهج‏البلاغه شرح فيض‏الإسلام منار الهدى، على بحرانى، ص‏373- ناسخ التواريخ، ج‏3، ص‏532.
6 - الأمالى، شيخ طوسى، ج‏2، ص‏121، چاپ نجف.
7- نهج‏البلاغة، شرح فيض، جزء1، كلام 32.
8- أصول كافى، كلينى، باب الكذب.
9- نهج‏البلاغه، شرح فيض، كلام 176.
10- همان، كلام 24.
11- نقل از «مشعل اتّحاد»، تأليف محمّدرضا حكيمى و بى‏آزار شيرازى، ص‏26.

0 نظرات: