دوست عزیز به وبلاگ حقیقت ایمان خوش آمدید
امید است که از مطالب موجود در این وبلاگ استفاده بهینه نموده و با نظرات خویش ما را در جهت پیشبرد هر چه بهتر آن یاری نمایید.
این وبلاگ از تمامی مطالب مفید و سودمند شما استقبال میکند. لطفا مطالب خود را به آدرس ایمیل زیر برای ما ارسال نمایید:

hamid.ma66@yahoo.com
۱۳۸۹ مرداد ۲۳, شنبه
افراطگرايي مانع به كارگيري عقل سليم است! نوشتة : مولوي اميني
در اين وبلاك متوجه مطلبي شدم كه در بارة توهين به احاديث نبوي نوشته شده بود اين مطلب را به خدمت فرستادم تا در صورت قبولي آن را نشر نماييد.
غلو و افراط در شأن حضرت علي - كرم الله وجهه - كه در اصل توسط دشمنان اسلام يعني سبائيان، از قرن اول هجري در ميان مسلمانان به راه افتاد، در مراحل بعدي براي رسيدن به اغراض سياسي توسط عده اي علم گرديد و توسط طيف اندكي از مسلمانان به شكل ساده لوحانه مورد پذيرش قرار گرفت و متاسفانه از آن تاريخ تا اكنون اين موضوع، چون موي دماغ براي امت اسلامي در برهه هاي مختلف موجب ايجاد مزاحمت ها و درد سر هاي گرديده است.
طوري كه با خبر شديم اخيرا در اثر تحريك سركرده گان اين تفكر غالي، عده اي از محصلين، با تجمع در پوهنتون هرات، متاسفانه به اسائة ادب نسبت به ساحت پاك احاديث نبوي و مسانيد حديثي اهل سنت و جماعت پرداخته و همچنين دست به حرمت شكني نسبت مقام شامخ علماي ديني مخصوصا اساتيد فاكولتة شرعيات پوهنتون هرات دراز نمودند.
به تعقيب آن حركت زشت، توطئه گران از آدرس نماينده گان ملت! دست به پخش و نشر اطلاعيه ها نيز زده و خزعبلاتي بي پايه و اساس را بار ديگر در كاغذ پاره ها ميان مردم منتشر ساختند و باز به احاديث پاك نبوي و مسانيد حديثي اهل سنت و جماعت بيشرمانه حمله كرده و به تجريح احساسات مسلمانان پرداختند!
متاسفانه در اين گيرو دار، كه ميبايست جامعة علماي اهل سنت به نشانة اعتراض به صورت علمي، به دفاع از ساحة مطهر مسانيد حديثي خود قيام مينمود، چنين نكرد و هيچ گونه صدا و اعتراضي نه ازجانب فاكولتة شرعيات و نه هم از جانب شوراي محترم علماي هرات بلند گرديد كه اين سكوت هر چند شايد عمدي بوده و نشانة بر عدم اهميت دادن به چنين چرندياتي بوده باشد اما، در اذهان بعضي از مردم چنين القا شد كه گويي در اين بين جامعة اهل سنت ملامتي خود را در برابر جريان غالي تشيع پذيرفته و به نظرات آنان تمكين كرده است!
منظور من از جريان غالي تشيع اين است كه جامعة اهل تشيع همه به چنين نظرات غاليانه اي باور ندارند و فقط عده اي هستند كه امروزه به چنين گستاخيها در برابر قاطبة امت سبكسرانه اقدام ميكنند چنان كه در گذشته نيز ما شاهد اين گونه اهانتها به صورت ديگر از جانب اين طيف در شهر هرات بوده ايم!
باري!
اكنون من به عنوان يك مسلمان، وظيفة خود ميدانم كه در اين باره براي روشن شدن اذهان عامه، بر مبناي تفكر اصيل اسلامي كه قاطبة امت اسلام بدان باور مند است، در پاسخ به اين گونه گستاخيهاي ناروا و به آن چهره هاي آشكار و پنهان توطئه گر، كه براي دست يابي به اغراض سياسي خود ميخواهند، پيروان شان را از عرصه تحقيق و دانش به دور نگه داشته و با به راه انداختن موج احساسات دروغين، خود به موج سواري بپردازند و استفاده ببرند! اعلان بدارم كه اهل سنت و جماعت، پيرو مسير وسط و اعتدال اند و چنان كه در طي بيش از هزار و چهار صد سال، ديده شده است هرگز
نسبت به هيچك از سروران ديني خود از جمله خليفة راشد، سيدنا علي بن ابي طالب و اهل بيت مطهرش – رضوان الله عليهم اجمعين - مرتكب هيچ گونه بي ادبي و بيحرمتي نشده و هميش با محبت قلبي، از اين نمادهاي راه يافتگي و هدايت، پيروي و اطاعت كرده اند.
اما از جانبي تفكر وسطي و معتدل اسلامي، هرگز به ما اجازه نداده است كه در شان سروران ديني خود، مخصوصا اصحاب گرامي پيامبر خويش - رضي الله تعالي عنهم اجمعين - دچار غلو و افراط گرديم و در بارة آنان چيز هاي به دروغ به هم بافيم كه دور از شان آنان باشد و اعتبار و حيثيت انساني آنان را در لفافة هاي غلو و افراط كه طبعا به گند خرافات و مزخرفات نيز آلوده هست در هم بپيچاند تا شخصيت مقبول آنان را در نظر ها مقبولتر جلوه گر سازد!
نگاه اهل سنت و جماعت، به اين قله هاي شامخ و سربه فلك كشيده اسلام، تا به قيامت، بر مبناي همان باور هاي معقول و خداپسندانة استوار است كه از طريق روايات صحيح ديني به ما رسيده و هرگز در آن به حيثيت و اعتبار هيچك از آن ذوات گرامي ذرة اي كم توجهي و بيمهري نشده است.
در مورد حديث صحيحي كه در مسانيد اهل سنت و جماعت در بارة شان نزول آيت: ]يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ [ (النساء43) (اي مومنان! به نماز هنگامي كه بيخود هستيد نزديك نشويد تا اينكه بدانيد چه ميگوييد) ، آمده است بايد گفت كه اين حديث مباركه، مطابق به نظرات كارشنان و متخصصان حديث، حديثي صحيح است كه هيچ شكي در صحت آن وجود ندارد!
و در اين حديث مباركه، بر خلاف فهم نارساي جهال، هيچ گونه اهانتي به سالار ما حضرت علي - كرم الله وجهه - صورت نگرفته است و بحث شراب نوشيدن، آن هم وقتي كه هنوز شراب در اسلام مورد تحريم قرار نگرفته بود، براي حضرت علي هيچ گونه كسر شاني را وارد نميسازد! چرا بسازد در حالي كه علي مرتكب گناهي نشده كه خدا آن را در آن وقت گناه گفته باشد! ما در روايات اسلامي خود فراوان داريم كه قبل از تحريم شراب بزرگاني چون سيدالشهدا حضرت حمزه نيز شراب مينوشيد و حضرت عبدالرحمن ابن عوف شراب مينوشيد و حتي در جنگ بدر طبق روايات اسلامي كساني از مسلمانان شهيد شدند كه شراب در شكم ها شان موجود بود! و ميدانيم كه اهل بدر از مغفورين هستند! و از قول حضرت عمر آمده است كه در جاهليت يك مرتبه شراب نوشيده و چون از مستي اش ناراحتي به وي پيدا شد ديگر آن را ننوشيد!
خوب اين چه عيبي است و اين چه اهانتي است؟ امت اسلامي و مسلمان از جمله اصحاب پيامبر هيچك شخصيتهاي مافوق انساني نيستند كه فاقد اميال باشند و از تولد تا به مرگ در يك وضعيت به سر برده باشند. بلكه آنان كساني بودند كه مانند ساير مردم زنده گي ميكردند و وقتي صداي دعوت اسلام از حلقوم مبارك نبي مكرم اسلام – صل الله عليه و آله وسلم _ بالا شد بدان گرويدند و آن چه را كه اسلام تاييد كرد تاييد كردند و آن چه را كه اسلام ترديد نمود آنان نيز ترديد كردند و از عادات نا پسند جاهلي دست كشيدند هر چند كه شايد قبلا آن را تاييد مينمودند.
و چنين است موضوع شرب خمر، كه بسياري از مسلمانان قبل از تحريم آن به وسيلة قرآن به آن عادت داشتند و امري كاملا عادي بود اما با نزول آيت فاجتبوه، (يعني از آن پرهيز كنيد) شراب در كوچه هاي مدينه الرسول مانند آب روان به راه افتاد وديگر هرگز بدان لب نيالودند!
خوب اين عقيده كجايش به اعتبار و حيثيت آن ذوات گرامي لطمه وارد ميكند؟ و اين كه عده ايي اندك اكنون انتظار دارند امت اسلامي، به خاطر مراعات حال آنان از عقايد خود دست بكشد و دست از مباحثه علمي آن هم در درون كانونهاي علمي بردارد و مانند آنان كوركورانه دل به موهومات ببندند، انتظاري خيلي ساده لوحانه و غير ممكن است .
و اكنون اما، بهتر آن است كه به جاي راه اندازي جنجالهاي بازاري، كه ايجاد آن براي همگان بسيار آسان است، اينها ، وارد مجال دانش و تحقيق و مناظره هاي زيباي علمي شوند و با استفاده از دانش و منطق عقايد خويش را بپالايند و از نو استحكام بخشند. چه گمان ميرود كه تاريخ مصرف بسياري از اين گونه افكار گذشته است و ديگر مردم نميتوانند به چيزهاي باور كنند كه عقل سليم از پذيرش آن به سختي ابا ميورزد.

2 نظرات:

زلمي رسولي گفت...

حياك الله يا شيخ! جوابي شافي و وافي به رافضه ضاله مضل ارائه فرموديد . اگر شعور باشد راه بازگشت بر روي شان باز است.

bibi گفت...

بيان حقايق تاريخ اسلام
بي بي درصدد است تا حقايقي از تاريخ را که تاحالا پنهان بوده است را بيان کند.
افتتاح وبلاگ فارسي با عنوان بي بي
وبلاگ بسيار زيبا و جذاب بي بي از 18 ديماه آغاز به کار کرد
لطفاً هرچه زودتر با مراجعه به اين آدرس
www.bibi.bloghaa.com
مديران اين وبلاگ را حمايت و هدايت کنيد
نظرات شما آينده وبلاگ را رقم مي زند
حتماً در نظر سنجي شرکت کنيد
برادر مارا یاری کنید