دوست عزیز به وبلاگ حقیقت ایمان خوش آمدید
امید است که از مطالب موجود در این وبلاگ استفاده بهینه نموده و با نظرات خویش ما را در جهت پیشبرد هر چه بهتر آن یاری نمایید.
این وبلاگ از تمامی مطالب مفید و سودمند شما استقبال میکند. لطفا مطالب خود را به آدرس ایمیل زیر برای ما ارسال نمایید:

hamid.ma66@yahoo.com
۱۳۸۹ بهمن ۲۵, دوشنبه
نوشتة: جواد حميد


لقد كان لكم في رسول الله اسوة حسنة لمن كان يرجوالله و اليوم الاخر و ذكرالله كثيرا.


(يقينا نمونة نيك براي اقتداي شما رسول الله است. و اين براي كساني است كه اميد به الله و روز آخرت دارند و الله را بسيار ياد ميكنند.) قرآن مجيد


با نزديك شدن به روز دوازدهم ربيع الاول همهمه ها و سرو صدا هاي در ميان اقشاري از مسلمان به راه مي افتد مبني بر اين كه دوازدهم ربيع الاول روز ميلاد پيامبر اسلام محمد الرسول الله صل الله عليه وسلم است. و ديده ميشود كه در مناطقي از شرق و غرب و شمال و جنوب وطن بزرگ اسلامي ما از افريقا گرفته تا به تركستان شرقي و از قفقاز تا گرفته تا به كرانه هاي بحر عرب، و حتي مسلماناني در قاره هاي امريكا و اروپا و... اين روز را متبرك دانسته ، و به منظور عبادت، در جايي به پخت و پز و خيرات ها مبادرت ميكنند ، در جايي به نعت خواني و سرور و سماع صوفيانه ميپردازند ، در جايي كارهاي به نام ختم صحيح البخاري و ختم قرآن به راه مي افتد و يا هم ممكن است كه تمامي اين اعمال در يك جا مشاهده كنيم كه انجام ميشود!...


از آن جا اين گونه كار ها همه به عنوان اعمالي عبادي و به منظور ثواب و رضايت خدا و پيامبر صورت مي پذيرد، اكنون از بانيان چنين اعمالي بايد پرسيد، چه كسي به شما اجازة داده است كه در روزي به نام روز ميلاد! گرد هم آييد و دست به چنين كار هاي بزنيد؟


ما كه مسلمان هستيم طبعا مصادر شريعت ما قرآن و سنت صحيح پيامبر اسلام صل الله عليه و سلم است، و بايد هر كاري را كه در مجال دين، به نام دين و مذهب!! انجام ميدهيم، جواز آن را از كتاب الله و يا سنت نبوي و يا وقتي صريحا حكمي در قرآن و حديث يافت نشد، بر اساس نظر مجتهدان و ائمة معتبر و بزرگ ديني خود اخذ كرده باشيم. اكنون بايد ديد كه آيا در قرآن به ما دستور داده شده است كه در روز ميلاد پيامبر بايد عيد داشته باشيم و يا خيرات ها بدهيم و يا ختمها و چشنها برگزار كنيم و يا به هو زدن و سماع صوفيانه بپدازيم؟ و يا اين كه در كدام حديث صحيح و يا غير صحيحي! از پيامبر ما صلوات الله و سلامه عليه ، وارد شده است كه ما مكلف هستيم، چنين روزي را تجليل كنيم؟ و يا در سيرة اصحاب پيامبر ما رضوان الله عليهم اجمعين ، چنين مناسكي را مشاهده ميكنيم و يا هم ائمه مذهبي ما به چنين دستوري داده اند؟!


حقيقت آن است كه ما به چنين اعمالي نه از طريق قرآن مكلف هستيم ، نه در احاديث نبوي از چنين كارها نشانه اي موجود است و نه اصحاب پيامبر ما با چنين مناسكي آشنا بودند و نه هم از جانب ائمة ديني ما در باره انجام اين اعمال كدام وضاحت و دستوري به ما رسيده است، بلكه گفتار صحابه و نيز فرموده هاي مجتهدان معتبر مذهبي ما همه و همه مبتني بر اين حديث گهر بار نبوي است كه : كل بدعة ضلالة و كل ضلالة في النار . يعني ، هر نو آوري در امور ديني!! گمراهي است و هر گمراهي انجامش به دوزخ!


مرتكبين چنين خرافات و مانند آن!! با اين گونه اعمال در حقيقت به خدا و پيامبر طعنه ميزنند و به سوي امامان ما دهن كج ميكنند كه گويي شما آن چه را كه به نام دين به ما رسانده ايد ، كامل نبوده است و شما نميدانستيد كه بايد در كنار عيد اضحي و عيد فطر و روز عاشورا در محرم و يا سه روز عزا داري براي اموات و يا روز هاي عروسي و شادي هاي عادي مردم، روز هاي ديگري نيز براي تجليل و يا برگذاري مراسم غم و شادي مسلمانان وجود ميداشت مانند روز تولد پيامبر تولد و وفات ايشان، روز چهارشنبه سوري و نوروز، روز سيزده به در، روز تاسوعا و هفتم و چهلم و چهل و هشتم و همة سالگردهاي وفات و تولد اهل قبور، كه در آن به نام دين بايد اعمالي مانند هو زدن، و سماع و رقص و سينه زدن و زنجير زدن و قمه زدن و گِل مالي كردن و نوحه كشيدن و ختم قرآن و ختم صحيح البخاري و خيرات ها و ... انجام ميشد تا دين كامل ميگرديد!! اما شما نكرديد و نگفتيد و رفتيد!! و اكنون كه ما اين عبادات را تشريع نموديم، در حقيقت اسلام و مسلماني تمام و كامل گرديد!! و بعدا نام اين كار را هم ميگذارند اسلام ناب محمدي!! نعوذ بالله من ذالك.


در اين جا خطاب من متوجه آن مبتدعان و دين فروشان بي ايمان و هوشياري نيست كه از دين براي خود دكان باز كرده و از اين طريق مردم را ميچورندو سركيسه ميكنند و يا آن كافراني كه قصد تخريب دين از داخل را دارند! بلكه اين خطاب متوجه عامة مسلماناني است كه ندانسته از اين نداهاي شيطاني براي ضياع وقت و مال خود، پيروي ميكنند و هيچ گاهي از خود نپرسيده اند كه چرا ما به نام دين كاري انجام دهيم كه به انجام آن از طرف خدا و رسول مكلف نشده ايم؟ آيا با اين كار ، در عوض كسب ثواب در آتش جهنم كباب نخواهيم شد؟ و آيا به جاي انجام صواب ، گرفتار چنگال افعي بدعت و خرافات كه نهايتي به جز معصيت و گناه و دوزخ ندارد نخواهيم گرديد؟


برادر و خواهر مسلمان! در سال شانزدهم هجري، در زمان خليفة راشد سيدنا عمر فاروق رضي الله عنه ، مسلمانان براي تعيين مبدائي براي تاريخ اسلامي گرد هم آمدند و در آن به راي زني پرداختند!!


در اين وقت عده اي گفتند كه خوب است مبداء تاريخ اسلامي ، روز تولد پيامبر صل الله عليه وسلم باشد! اما اين نظر را مسلمانان رد كرده و گفتند در اين صورت ما به نصرانيها يعني عيسويها تشبيه ميشويم كه آنان روز تولد عيسي عليه السلام را مبدا تاريخ خود قرار داده و آن را جشن ميگيرند. و بعد از مباحثات فراوان ، نظر سيدنا علي ابن ابي طالب رضي الله عنه، مورد تاييد همگان قرار گرفت كه فرمود مبداء تاريخ اسلامي روز هجرت پيامبر ما از مكه به مدينه باشد!!


اين واقعه نشان ميدهد كه اصحاب پيامبر ما ، با امري به نام روز تولد و وفات آشنا بودند! و ميدانستند كه ملتهاي ديگر چه ميكنند!! اما چون از جانب شريعت در اين مورد دستوري نداشتند، لهذا هيچگاهي به اين گونه مناسبتها ارزشي قايل نشدند و كسي را نمي يابيم كه از آنان را نمي يابيم كه روزي به نام روز مولود شريف را به رسميت شناخته باشد!!


تاجايي كه مورخين اسلامي به ما معلومات ميدهند ، اولين بدعت گزاران و خطرناكترين شان شيعيان رافضي هستند كه به پيروي از رسومات اهل كتاب و ديگر ملل ، رسوماتي را وارد حيات ديني مسلمانان كردند و متاسفانه مسلمانان هم ندانسته تحت تاثير اعمال خرافي اين نابكاران قرار گرفته و بدعت و خرافات را در ميان خود به حدي منتشر كرده اند كه اكنون قسمتي از اين بدعات، به عنوان جزئي از مناسبتهاي ديني مسلمين به نظر ميرسد از جمله تجليل از روز تولد پيامبر اسلام به نام روز مولود شريف!


طوري كه در تاريخ ميخوانيم اين كار و اين بدعت براي اولين بار در زمان حكومت رافضي آل بويه (قرن چهارم تا نيمه هاي اول قرن پنجم هجري) كه به نام ديالمه نيز مشهور اند، در عراق، بنيان گذاشته شد و سران اين حكومت بودند كه روز تولد پيامبر را به تبعيت از مسيحيان به صورت رسمي به تجليل نشسته و آن را مرسوم ساختند و سپس گروه هاي خرافي صوفيه اين بدعت را در ميان خود ترويج كرده و آن را متاسفانه ميان جامعة سنت و جماعت كشاندند تا به امروز كه مينگريم تقريبا به شكل عام چنين امري در ميان امت متدوال شده است!!


اكنون اين حديث نبوي را بايد جدا در نظر بگيريم كه پيامبر صل الله عليه وسلم، به ما هشدار ميدهند كه روزي فرا ميرسد كه شما قدم به قدم از اهل كتاب پيروي ميكنيد! نكند كه ما هم جزء همين گروهي باشيم كه با تبعيت از مسيحيت در نهايت خود را در ته آتش جهنم بيابيم و از رحمت خدا به دور افتيم.


جالب است كساني كه اين گونه اعمال بدعي و خرافي را انجام ميدهند ميگويند كه ما از مقام پيامبر اسلام تجليل ميكنيم و اين چه اشكالي دارد؟


در حالي كه بايد اين گمراهان بدانند كه تجليل از مقام و شخصيت نبي مكرم اسلام صل الله عليه وسلم ، با بدعت و خرافات امكان ندارد! ما كه مسلمان هستيم چه نيازي داريم كه روز تولد پيامبر را در سالي يك مرتبه مانند عيسويان به تجليل بنشينيم و به اصطلاح ياد ايشان را زنده نگه داريم! ما امت اسلامي هر لحظه را به ياد الله و پيامبر خود سپري ميكنيم ، هر روز صداي اذاني كه ميگويد اشهد ان محمد الرسول الله و ما آن را تكرار ميكنيم ما را از خواب ميخيزاند و در نماز هاي پنجگانه ما به پيامبر خود درود و صلوات ميفرستيم و صبح و شام ما، با ذكر خدا و درود و سلام بر پيامبر ما آغاز و انجام مي يابد! و سيرة مبارك پيامبر ما طوري كه الله به ما دستور داده است ، در هر ثانية زند ه گي با ما همراه است و ما از آن تبعيت و پيروي ميكنيم! لذا چه نيازي است كه ما به بدعات و خرافات دامن خود را آلوده كنيم و با اين كار هاي خرافي كه سنت هاي پيامبر را به فراموشي ميبرد به خدا و پيامبر و اسلام خيانت كنيم مگر نشنيده ايد كه بزرگان ميگويند هر بدعتي كه در دين ايجاد شود يك سنت پيامبر از ميان ميرود!! آيا ما بايد حامي سنت پيامبر خود باشيم يا از روش شيعيان رافضي و يا صوفيان گمراه و ديگر فرق ضال و مضل پيروي نماييم ؟ به ياد داشته باشيد كه انتخاب مسير و مسئوليت اعمال ما فقط به دوش خود ماست و بس! و ما علينا الاالبلاغ.


2 نظرات:

ناشناس گفت...

خداوند به شما مناديان اسلام ناب طول عمر با بركت عنايت كند.

mardaan گفت...

سلام بر شما : به راستي هم به موضوعي مهم اشاره كرده ايد . من تا به حال متوجه اين بحث به اين شكل كه شما نوشته ايد فكر نكرده بودم و فكر ميكردم واقعا اين روز روزي اسلامي است. استغفرالله ربي و اتوب اليه.